Ahad, 17 Jun 2018

TRIAL LAY


TUJUAN TRIAL LAY
  • Memastikan asphalt yang digunakan mematuhi rekabentuk campuran (mix desingn)
  • Khususnya dari kandungan bitumen dan gredan agregat.
  • Menentukan ketebalan hamparan
  • Menentukan suhu hamparan
  • Menentukan suhu gelekan 
  • Menentukan corak gelekan 


SENARAI SEMAK KERJA TRIAL LAY


  1. Rekabentuk campuran (Mix design)
  2. Mesin hamparah dan mampatan
  3. Tack coat
  4. Lokasi trial lay
  5. Pra hamparan
  6. Semasa hamparan dan pemadatan
  7. Pasca pemadatan
  8. Keputusan ujian

1 REKABENTUK CAMPURAN (MIX DESIGN)

*Bitumen, *agregat kasar, dan *agregat mestilah diuji
*Reka bentuk campuran yang disediakan perlu diluluskan oleh S.O / wakil S.O 

Kesemua item di atas adalah *mandatori.


2 MESIN HAMPARAN DAN MAMPATAN

Mesin penurap (paver) dilengkapi dengan automatic levelling device.

Mesin penurap (paver)


Automatic levelling device jenis “kaki itik”


  • Jenis dan berat roller direkodkan
  • Berat tandem roller 8 - 10 tan
  • Berat pneumatic tyred roller > 15 tan
  • Tekanan tayar pneumatic tyred roller direkodkan.
  • semua tayar berada dalam tekanan yang sama > 0.7 Mpa atau 101.5 psi
Tandem roller


Pneumatic tyred roller


3 TACK COAT

Kadar semburan tack coat mestilah tidak kurang 0.22 liter/sq.m dan tidak lebih 0.55 liter/sq.m.
Suhu bitumen tack coat mestilah diantara 25℃-45℃


Kerja semburan tack coat sedang dijalankan 

Span yang digunakan untuk menguji kadar semburan tack coat


KEPUTUSAN UJIAN SEMBURAN TACK COAT

Cara pengiraan untuk mencari kadar semburan

Berat sampel ÷ Keluasan span ÷ 1000

30 ÷ 0.076 ÷ 1000 = 0.394
40 ÷ 0.076 ÷ 1000 = 0.526

Kadar semburan tack coat mestilah tidak kurang 0.22 liter/sq.m dan tidak lebih 0.55 liter/sq.m


4 LOKASI TRIAL LAY

  • Trial lay dilakukan di tempat Kontrak Kerja (lengkap dengan penyediaan TMP)
  • Penyediaan lokasi trial lay mestilah mendapat kelulusan S.O. pada syeksyen tertentu di tapak kontrak kerja.

5 PRA HAMPARAN

  • Minimum 20 tan asphalt digunakan bagi trial lay.
  • Suhu asphalt di atas lori direkodkan.
  • Suhu asphalt di atas lori di kuari < 163℃
  • Suhu asphalt di atas lori di tapak >130℃
Thermometer


6 SEMASA HAMPARAN DAN PEMADATAN
  • Ketebalan hamparan (laying thickness) direkod (sebelum pemadatan).
  • Suhu pemadatan (rolling temperature) direkodkan sejurus sebelum pemadatan.
  • Suhu pemadatan > 120℃
  • Pemadatan seharusnya dihentikan sekiranya suhu asphalt < 80℃
  • Corak gelekan (rolling pattern) direkodkan 
  • 2:2:12:2
  • 2:2:10:2


7 PASCA PEMADATAN 

  • Core sempel diambil selepas turapan telah sejuk (tidak kurang 4 jam selepas mula digelek) 
  • 3 core sample diambil bagi setiap lori
  • Ketebalan sempel mestilah >50mm
Kerja core sedang dijalankan


Sampel core


KEPUTUSAN UNTUK UJIAN KETEBALAN CORE 



8 KEPUTUSAN UJIAN

Bahagian ini merupakan perinkat terakhir bagi trial lay di mana sampel yang telah diambil dari lokasi trial lay akan diuji. 

Ujian yang dilaksanakan adalah kandungan bitumen, gredan agregat dan Marshall yang merangkumi density, air voids dan Marshall stability & flow.


KESIMPULAN

  • Trial lay diputuskan wajar diterima atau tidak adalah berdasarkan pada senarai semak.
  • Trial lay wajar diterima jika semua item mandatori dipatuhi.
  • Trial lay tidak wajar diterima jika terdapat mana-mana item mandatori tidak dipatuhi.
  • Turapan di tapak kerja tidak akan dibuang sekiranya trial lay tidak diterima.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan